Cześć! W tym rozdziale będziemy zaczynać zabawę z Blenderem – taką jak tworzenie swoich własnych światów w komputerze. Wyobraź sobie, że masz magiczną różdżkę, która zamienia Twoje pomysły w trójwymiarowy świat.
No to co? Gotowi na przygodę? Dobra, to lecimy!
Pierwsza sprawa – co potrzebujemy, żeby zacząć? Otóż, niezastąpione są obrazki – te, które nas inspirują. W naszych projektach będziemy tworzyć trzy różne rzeczy. Ale poczekaj, zanim ruszymy na podbój graficzny, musimy się przygotować.
Zaczynamy od zebrania obrazków, które podkręcają naszą wyobraźnię. Wyobraź sobie, że chcesz stworzyć postać albo jakiś super pejzaż.
Ok, a teraz, gdy mamy te fajne obrazki, zaczynamy myśleć: co by tu z nimi wykorzystać co nam sie najbardziej podoba
Aha, i nie zapominaj o tym, że czasem nasze pomysły są jak skarpetki, czasem się zlepiają, czasem trochę odleciały… ale ok! Odkryjemy razem, jak zmieniać nasze idee, żeby były jeszcze lepsze.
Uwaga! Tu jest tajemnicza zaklęta formuła: eksperymentuj i ciesz się tym, co się dzieje. Czasem trzeba wyprostować pomysły, czasem podkręcić, a czasem zostawić je w spokoju. Wszystko w porządku!
Teraz coś mega ważnego – obrazki, które masz, są jak super notatki, które cię prowadzą. Są jak mapa skarbów, tylko że twórczych. Gdy zabłądzisz, spójrz na nie i wrócisz na właściwą ścieżkę!
I jeszcze jedno: to twoja historia! Nie ma jednej drogi do celu. Możemy zacząć od szkicu postaci, a skończyć na całym obrazie. To twoje ręce kreują, więc daj się ponieść kreatywności!
Tak naprawdę, to jest jak planowanie przyjęcia urodzinowego. Wyobraźcie sobie, że nasze projekty to tort. Musimy zdobyć składniki, zorganizować przestrzeń i mieć jasny plan, jak je ozdobić, żeby wyglądały jak z katalogu cukiernika. A więc, co mamy do zrobienia?
Krok 1: Zbieramy inspiracje i obrazy. To trochę jak zbieranie naklejek do albumu, ale zamiast naklejek, szukamy obrazków, które pomogą nam zobaczyć, jakieś fantastyczne postaci czy miejsca. Wspomagają nas one w tworzeniu wirtualnej rzeczywistości. Pamiętajcie, więcej obrazków to więcej pomysłów!
Krok 2: Robimy nasze własne „szkice”. To jak malowanie przedstawienia tego, co chcemy osiągnąć. Możemy to robić na kartce papieru, albo w notatniku graficznym . Ważne, żebyście mieli wyobrażenie, jak ma wyglądać efekt końcowy.
Krok 3: Czas na „generalne porządki”. Tutaj wybieramy, co jest dobre, a co nie do końca. To jak sprzątanie pokoju przed przyjściem gości. Odrzucamy pomysły, które nie pasują, żeby nie tracić czasu na coś, co nie pasuje do naszego planu.
Krok 4: Skupiamy się na szczegółach. Wyobraźcie sobie, że budujemy LEGO. Wybieramy klocki dokładnie do naszego projektu. Tutaj to samo, wybieramy szczegóły, które pasują do naszych pomysłów.
Krok 5: Czas na modelowanie! No to teraz, jak gotowanie obiadu według przepisu. Mamy wszystkie składniki i wiemy, jakie danie chcemy uzyskać. Teraz tylko trzeba to skomponować.
A więc, pamiętajcie, to jak tworzenie magicznego zaklęcia. Musimy mieć odpowiednie składniki, żeby uzyskać wspaniały efekt. Inspirujcie się, malujcie w swoich umysłach, odrzucajcie, wybierajcie, a potem dawajcie z siebie wszystko, żeby to, co powstanie w programie 3d, było dziełem sztuki!

Mapa myśli -Tworzenie i stosowanie
obrazów referencyjnych
No to czas na kolejną dawkę wiedzy! Więc, o czym teraz mowa? Otóż, mówimy o tworzeniu, szukaniu i wykorzystywaniu obrazów referencyjnych. To jakbyśmy mieli swoje osobiste skarby inspiracji!
Nawet malutki szkic może zrobić wielką różnicę. Wiesz, szkice to takie mini-wizje naszych pomysłów. I robią one dwie rzeczy. Po pierwsze, pomagają ocenić, czy nasza wizja naprawdę klapnie, czy może trzeba coś zmienić. Po drugie, szkice są jak przewodniki w podróży przez twój projekt. Dzięki nim nie musisz trzymać wszystkiego w głowie, możesz zacząć działać!
Teraz przygotuj się na świetną grę detektywistyczną! Chodzi o znalezienie wzorców w prawdziwym świecie. Skarby czekają na ciebie w internecie, w książkach, a nawet wokół ciebie. I pamiętaj, to nie chodzi tylko o kopiowanie, ale o zdobywanie inspiracji. Możesz sobie poszukać, jak wyglądają dinozaury, jaszczurki, czy wilki, żeby zaczerpnąć od nich elementów dla swojego smoka!
A jeśli masz już zasobnik pomysłów, to możesz wyjąć swoje narzędzia, takie jak Blender , i zacząć tworzyć! Niezależnie od tego, czy jesteś mistrzem w rysowaniu czy nie, w Blenderze można wykonać cuda. Nawet jeśli rysowanie to nie twoja bajka, nie martw się! W Blenderze możesz stworzyć prostą wersję swojego projektu, a później stopniowo nad nim pracować.
Pamiętaj, że każdy detal ma znaczenie. To jak puzzel, każdy element składa się na całość. Czy to kompozycja, oświetlenie, czy modele – wszystko to wpływa na ostateczny efekt.
Co to jest i jak szukać materiały pomocnicze.
Teraz czas na prawdziwą sztukę wybierania pomocniczych materiałów! Niech się zacznie zabawa!
1. **Ściskaj motyw główny:** Wyobraź sobie, że jesteś zbieraczem skarbów, ale zamiast złota, gromadzisz obrazy związane z głównym tematem. Chodzi o to, że nigdy nie wiesz, który z nich okaże się kluczowy. Im więcej skarbów, tym lepiej!
2. **Wszystko z różnych stron:** To tak, jakbyś oglądał filmik na YouTube w różnych trybach. Zbieraj obrazki, które pokazują twój temat z bliska i z daleka, żebyś był pewny, że nie przegapisz żadnego szczegółu. Nawet tył postaci, czy drobny detal mogą być ważne!
3. **Gra świateł:** Wyobraź sobie, że jesteś detektywem światła. Poszukuj zdjęć, które pokazują twoje dzieło w ostrym i rozproszonym świetle. Dla modelowania ważne są detale, więc wszystkie cienie i odblaski mogą pomóc. Nie ma złych zdjęć!
4. **Optyka na wagę złota:** To trochę jak dobór soczewki do aparatu. Wybieraj zdjęcia z dłuższym obiektywem, zwłaszcza do modelowania widoku z boku. Krótki obiektyw może trochę pokręcić rzeczywistość, a tego nie chcemy. Pamiętaj o tym!
5. **Szacunek dla autorów:** Pamiętaj, że to jak w muzyce, nie możesz kopiować cudzych dzieł bez pozwolenia. Inspiracja to jedno, ale bezpośrednie używanie obrazów to inna bajka. Jeśli masz wątpliwości, najlepiej się zapytaj.
6. **Zdjęcia to nie ideał:** Pamiętaj, że nawet najlepsze zdjęcia mogą mieć wady. Mogą być małe, nieostre, albo pokazywać coś w złym świetle. To jak z planszą w grze, czasem trzeba wprowadzić poprawki, żeby całość była świetna!
Pamiętaj, że wybór materiałów to jak tworzenie magicznej mikstury. Im lepsze składniki, tym lepszy efekt końcowy. I pamiętaj, że to twoja twórczość, więc nie bój się dodać swojego smaczku, nawet jeśli niektóre zdjęcia się nie kleją. Na koniec chodzi o to, żeby całość wyglądała super!